Translate

čtvrtek 3. srpna 2017

léto 2017-sklizeň

Letos na jaře jsem trochu ve výsevu experimentovala a zasela to, co ještě nikdy před tím:-)
.....a vyplatilo se:-)
Lilek jsem už v minulosti pěstovala, akorát jsem z něho měla vždy jen jeden plod. Tak jsem si ho už další roky nekoupila, až letos...v zahradnictví bylo letos těžké pořízení po těch mrazech, které nečekaně přišly, a tak jsem byla ráda, že mají aspoň něco. Původně jsem šla pro okurky-hadovky, ale ty právě k vůli mrazům vůbec neměli, a tak jsem si odnesla domů dva keříky lilku.
Zasadila do skleníku a čekala. Rostliny jsou krásně silné a zdravé, hned začli kvést, ale plod vyrostl opět jen z jednoho květu, zatím víc plodů nemám. Buď se rostlina tím jedním plodem tak vysílí a nebo nevim...ale i jeden plod je úspěch a na talíři chutnal:)
........
lilek hodně nasolte a nechte odkapat vodu. 
Plech jsem si pokapala olivovým olejem a na to kladla lilek na kolečka, cuketu na kolečka, mrkvičku celou, sladký brambor na kostky, cibuli a česnek, osolila  a dala péct do trouby. Mrkvičku jsem ještě zvlášť pokapala medem.
K tomu jsem do trouby přidala krůtí stehna v pekáčku a nechala je upéct krásně do měkka.
No a než se mi to všechno upeklo, tak jsem si ještě uvařila brambory ve šlupce a byl oběd na světě.
Děti se olizovaly až za ušima a dokonce si i několikrát přidaly:-)


Rebarbora mi na záhonu roste už léta. Každým rokem je silnější a větší. Sbírám ji 2x za léto a jelikož z ní nechtějí děti koláč, tak jsem se z ní naučila dělat marmeládu, která nám moc chutná. Letos jsem k ní přidala ještě pár meruněk pro oživení a zase máme co do bílého jogurtu dát...určitě vyzkoušejte a nešetřete cukrem:-)


Rajčata letos hodně opečováváme. Keře i plody jsou nádherné.
Letos jsme pro ně vybudovali nové vyvýšené záhony, často zaléváme a rajčatům se daří...
...jen máme trochu strach, aby nepřišla plíseň, jako se nám to už v předchozích letech často stávalo.
Nijak rajčata nestříkáme ani nehnojíme, žijou pouze z kompostu, který jsme na jaře do záhonů dali a ze zálivky, kterou nešetříme:-)
Neni nad to si utrhnout vlastní rajče z keříku a vychutnat si tu pravou rajčatovou chuť..né tu, co známe ze supermarketů

A tady je ten můj experiment...
na jaře jsem si zakoupila semínka řepy a semínka mrkve...zasela a zde je výsledek.
Jsem nadšená. Řepu miluju, máme dva druhy..kulatou a podlouhlou, ta kulatá je více sladší. Řepu jsem omyla a uvařila. Nechala vychladnout, oloupala a nastrouhala nahrubo. K tomu přidávám nastrouhané jablko, pokud ho mám a nebo bez něj, osladím, osolím, okyselím a osvěžující salát je na světě...mám ji ráda ale i jen tak , bez ničeho , jen uvařenou...
Mrkev není nijak obří ,ale stačí. Hlavně jí máme hodně. Takže jsem část nakrájela na kolečka a zamrazila, abych měla do polévek nebo pod maso a zbytek jsem nechala jak je, vložila na plech, osolila, přelila olivovým olejem a medem a dala zapéct.
Ke krůtímu pečenému stehnu s uvařeným bramborem ve šlupce to byla velmi dobrá příloha:-)
určitě vyzkoušejte:-)

ze šalvěje si vyrábím pesto a nebo když grilujem, tak s ní plním ryby..pro mne velmi důležitá bylinka v zahradě i v kuchyni:-)
...................................................
Nebojte se z jara experimentovat, ono něco z toho vyjde a pak je to lahůdka
dobrou chuť:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat